Τρίτη 10 Απριλίου 2012

Η ΔΙΑΣΩΣΗ ΕΝΟΣ Α380


Μια αιφνίδια βλάβη  στον 2 κινητήρα  στην πτήση  32 της QUANTAS  από την Σιγκαπούρη στις 4 Νοέμβρη 2010  κατέληξε ευτυχώς στην διάσωση 469 επιβατών και πληρώματος. Αυτά δήλωσε ο Κυβερνήτης της πτήσης  DE GRESPIGNY   στην διάρκεια του 64 Παγκόσμιου Συνεδρίου του Παγκόσμιου Ιδρύματος Ασφαλείας Πτήσεων.

<<< Ήμασταν  πέντε Κυβερνήτες στο αεροπλάνο συμπτωματικά και συνεργαστήκαμε ψύχραιμα και συντονισμένα. Όλα άρχισαν με δυο εκρήξεις στον 2 κινητήρα μετά την απογείωση. Οι ζημιές που προκλήθηκαν στο αεροπλάνο δημιούργησαν μια χαώδη κατάσταση. Χάσαμε τον κινητήρα και τα συντρίμματα διασκορπίστηκαν. Υπήρξε μια τρύπα  κάτω από το φτερό από όπου  διέρρεε καύσιμο, Είχαμε περίπου 100 παραμορφώσεις στο χείλος προσβολής  200 παραμορφώσεις στην άτρακτο και 7 διατρήσεις στο φτερό που έφταναν μέχρι την επάνω του επιφάνεια. Είχαμε χάσει 750 καλωδιακές λειτουργίες και 70 Συστήματα, όλα τα Συστήματα του αεροπλάνου είχαν επηρεασθεί, είχαμε χάσει το 65 τοις εκατό του ελέγχου κλίσης και λόγω της διαρροής  καυσίμου είχαμε αστάθεια στην ισορροπία. Είχαμε εξαντλήσει όλες τις ενέργειες που προβλέπονταν στις περιπτώσεις αυτές, όταν σκεφθήκαμε να ενεργήσουμε με ότι μας απέμενε όπως είχαν κάνει στην περίπτωση του APOLLO  13 οι Αστροναύτες. Μπήκαμε στο  Σχέδιο Κράτησης της περιοχής χάνοντας καύσιμο από τις οπές διότι δεν λειτουργούσε  το σύστημα απόρριψης. Ήμασταν 50 τόνους υπέρβαροι. Ευτυχώς θα προσγειωνόμασταν στον πιο μακρύ διάδρομο  της Ν.Α Ασίας. Κατεβάσαμε τους τροχούς με την βαρύτητα και ακολούθως τα πτερύγια καμπυλότητας, Είχαμε επαρκή έλεγχο. Ενέπλεξα τον  Αυτόματο Πιλότο για τον έλεγχο  στις εκτροπές και κράτησα την ισορροπία με τον κινητήρα  3.
Εκτελέσαμε μια μακρά προσέγγιση και η επαφή των τροχών ήταν σχετικά ομαλή. Υπολογίσαμε ότι στον πυρήνα των τροχών η θερμοκρασία θα ήταν 2000 βαθμοί Κελσίου, όμως τα Πυροσβεστικά  έδρασαν αστραπιαία. Ο κινητήρας 3 δεν έσβηνε με τίποτα αλλά οι επιβάτες  αποβιβάστηκαν χωρίς πρόβλημα>>>

Έτσι τελείωσε μια περιπέτεια που δεν απέχει από το να είναι μια εποποιία για τον  Ανθρώπινο  Παράγοντα. Δεν τολμώ να διανοηθώ τι θα συνέβαινε αν στον Θάλαμο Διακυβέρνησης αυτού του αεροπλάνου δεν υπήρχε τόσο  συγκεντρωμένο ταλέντο.. Η  Φιλοσοφία που εφήρμοσαν δεν υπήρχε σε καμία  checklist.                             

Η περίπτωση διδάσκει ότι παρά την περηφάνια της  Αεροπορικής Βιομηχανίας για τις εξελίξεις της, απέχει πολύ για να μας παρουσιάσει το  αεροπλάνο που θα είναι απαλλαγμένοι από κάθε αστοχία (fail safe) .Ας το έχουν υπ όψη αυτοί που  διαφημίζουν τα   Bigger,wilder,faster.   Θα είναι όμως    SAFER?           

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου